ISTIKHARAH MENGGUNAKAN KITAB SUCI AL-QURAN

PEGANGAN SELURUH BANI HASYIM DUNIA / FOR MUSLIM'S GENIUS ONLY..!!


1). Mengambil Wudhu'

2). Mushaq / Kitab Suci Al-Quran

3). Baca Surah Al-Fatihah 1X

4). Baca Surah Quhuallah 3X

5). Baca Surah An-Nas 1X

6). Membaca doa di sebelah (Ya Rabbi tunjukkan kebenaran kepadaku)

7). Selawat 10X

8). Niatkan soalan dalam hati atau tulis


9). Buka Mushaq Al-Quran dengan yakin akan petunjuk Allah


10). Belek lagi 7 helai ke hadapan

11). Bilang baris ke 7 dari atas 


12). Tengok huruf mula-mula / pertama di baris tersebut (Dalam hati jangan putus sebut Allahu Allahu)



See table (MENSA) below. Don't change your desire if holy book gave you red one.




Senarai petunjuk setiap huruf Al - Quran adalah seperti berikut : 


No. Arab Huruf Petunjuk Daripada Allah SWT (Al-Quran adalah Qadim, bukan Muhaddas - Wajib Benar..!)




MUSLIM MENSA REFERENCE (WHO GOT NO HOLY BOOK REF. IS AN IDIOT IN ISLAM) 


1 ﺁ Alif (A) Terlalu baik lagi sempurna pekerjaan itu.

2 ﺏ Ba (B) Kebajikan dan permintaan diperoleh dgn kurnia Allah SWT.

3 ﺕ Ta C Wajib bertaubat dari barang yang salah

4 ﺙ Saa (D) Ketinggian martabat

5 ﺝ Jin (E) Sabar, jangan tergesa-gesa akhirnya akan menyesal

6 ﺡ Ha (F) Menang dengan semua seteru

7 ﺥ Khaa (G) Pelihara diri baik-baik jika tidak, menyesal

8 ﺪ Dal (H) Tinggi martabat

9 ﺫ Zal (I) Menang dengan semua seteru

10 ﺮ Raa (J) Menang dengan semua seteru dan bertambah kebesaranya

11 ﺯ Zai (K) Tidak baik lagi berat

12 ﺲ Sin (L) Terlalu sempurna lagi baik

13 ﺵ Syim (M) Ada seteru sangat berhajat padanya, hati-hati waspada

14 ﺺ Shad (N) Terlalu baik lagi kemenangan atas semua seterunya

15 ﺾ Dhad (O) Tidak baik, tiada kebajikan

16 ﻁ Tho (P) Baik, beroleh kebajikan lagi kepujian

17 ﻆ Zho (Q) Segala kehendaknya beroleh baik

18 ﻉ 'Ain - R Dimudahkan kerja yg sukar, disembuhkan jika sakit

19 ﻍ Ghin (S) Sedekah dahulu, berdoa dgn ikhlas hati dahulu

20 ﻑ Pa (T) Jika bercerai kembali rujuk, bertemu warisnya jika terpisah

21 ق Qof (U) Terlalu baik, dipelihara Allah, tercapai hajatnya

22 ﻜ Kak (V) Sedekah dahulu, berdoa dengan ikhlas hati dahulu

23 ﻝ Lam (W) Dapat kebajikan, sukacita, anugerah Allah dan menang atas segala seteru

24 ﻡ Mim (X) Menang dgn seteru,sembuh jika sakit,capai hajat,ada sikit dukacita

25 ﻦ Nun (Y) Sukacita,dapat ketinggian dan anugerah kena puasa dan solat hajat

26 ﻭ Wau (Z) Terlebih baik,tiada kejahatan,dapat rezki mesti sabar jangan tergesa-gesa

27 ﻫ Ha Dibinasakan semua musuh,sukacita

28 ﺀ Hamzah Terlebih baik, kerja jadi, kena bagi sedekah,sabar, tawakkal kepada Allah

29 ﻱ Yaa Yang jauh jadi dekat, jika jual-beli dapat untung, harta



Daripada Mazhab Jaa'far Sadiq RA. - Disahkan oleh Ulama Nusantara, Pasir Tumbuh Kelantan, Tuan Guru Hj. Hasyim Bin Abu Bakar - Mudir Pondok Pasir Tumboh (17 Nov. 2004 - Penasihat MQTK)


Ja'afar As-Saddiq RA adalah seorang Waliullah yang masyhur dalam Ahlul-Bait Nabi SAW. Semua Mukmin wajib istikharah terlebih dahulu jika terpaksa membuat keputusan dalam apa jua masalah hidup sebelum bertawakkal kepada Allah SWT.



Firman Allah : "Jika demikian, ADAKAH SAMA mereka itu dengan orang-orang yang sentiasa berdasarkan BUKTI dari Tuhannya dan DIIKUTI KITAB SUCI AL-QURAN MEMBERI KENYATAAN DARI PIHAK TUHAN - Meneguhkan bukti tersebut ; dan kitab seumpama itu telah diberi kepada Musa dahulu sebagai Petunjuk dan Rahmat..?
(Hud : 17)


Decision without holy book will finally disappointed / meet bereavement, don't believe anything before you test it by yourself

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

29 comments:

Anonymous said...

Huruf qof?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Pa (T) Jika bercerai kembali rujuk, bertemu warisnya jika terpisah. Jika berpisah sebelum nikah, cari penyelesaian untuk menyelesaikan masalah.

Anonymous said...

Selepas huruf pa..ada huruf qaf..tp huruf qaf xde kt ats.. Jd mksdnye apa

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Qaf (U) Terlalu baik, dipelihara Allah, tercapai hajatnya

Anonymous said...

Trima kasih sis syg..blh sy share post2 sis?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Sama2.. amat digalakkan. silakan share. :)

Anonymous said...

boleh amalkan banyak kali tak selepas solat ?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Mula2, bila nak solat istikharah, adalah elok jika lapangkan fikiran masing2.. Maknanya tidak memikirkan apa2.. Istikharah diikuti dgn solat sunat hajat..

Boleh dilaksanakan sendiri secara berturut2.. eloknye 7 hari berturut2,. kalau lebih lg baik, boleh minta org yg alim dan warak untuk tolong solatkan untuk kite..

boleh aje guna cara ni.. berapa byk kali pun.. insyaaAllah.. namun, ingatlah bahawa segalanya ketentuan Allah.. kalau tidak bersama dgn pilihan kite, bkn kerana dia tidak baik / jahat, tp sememangnya tidak tertulis namanya sebagai pasangan kite di Lauh Mahfuz..

wallahualam..

Anonymous said...

klu kite guna cara ni nak kena baca jgk ke quran tu ? klu x baca xpe ke?

klu tak buat solat istikarah n hajat kita guna cara ni boleh tak ?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Boleh tu boleh.. Tapi, mungkin kurang benar petunjuknya.. Untuk dapatkan kepastian yang lebih jelas, eloklah diiringkan solat-solatnya dan kaedah ini..

Anonymous said...

assalamualaikum wbt..

alquran tu nak kena baca tak selepas dah tgk huruf pertama dibaris tersebut.

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Quran memang digalakkan untuk baca.. Lepas guna cara di atas, bacalah quran.. supaya hilangkan kegusaran atau sebagai ibadat lainnya.. :)

Anonymous said...

Assalamualaikum. Adakah huruf mim itu satu petanda yg baik? saya tlh melakukan solat istikarah utk jodoh saya dan huruf pertama adalah Mim.

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

Waalaikumussalam wbt.. Maksudnya, Menang dgn musuh, sembuh jika sakit,capai hajat,ada sikit dukacita.. InsyaaAllah petanda yg baik..

Mohon lakukan solatnya dan cara nu dgn.berturut2 utk dptkan tanda lain pd istikharah seterusnya agar hsti lbh yakin dgn petunjuk ini..

Anonymous said...

Assalamualaikum wtb.. .Adaka huruf kak (v) itu merupakan ptunjuk yg baik bg istikarah yg saya tlh lakukan? . kerana sblum ini saya mdpt ptunjuk huruf alif dan wau.

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

Waalaikumussalam.. InsyaaAllah tanda yang baik..

Anonymous said...

assalamualaikum ..
sekadar nak bertanya sumber ni boleh dipercayai tak?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Waalaikumussalam.. Yakinlah pada Allah yang menunjukkan sama ada petanda baik mahupun tidak baik melalui perantaraan Al Quran, kitabullah.. Wallahualam.. Saudara / saudari, saya ada sertakan di atas itu, ilmu ni diberikan oleh guru pondok.. Wallahualam..

Anonymous said...

assalamualaikum

saya nak minta pendapat sis atas masalh yg sy hadapi ni.. bf saya baru je bertunang dgn gadis pilihan kluarga dan semenjak itu kami jarang berhubung memandangkan bf saya ingin menjarakkan hbgn kami kerana dia bakal melangsungkan perkahwinan dgn gadis pilihan keluarganya.dia sangat sedih dan berharap dengan menjarakkan hbgn kami saya mudah melupakannya dan dpt mcri penggantinya saya berasa sgt sedih dan telah melakukan solat istikarah d sertai dgn cara yang sis tunjukkan ini .. semenjak saya melakukan istikarah saya smkin rindu padanya. dan petunjuk yang saya dpt setelah mengamalkan cara di atas menunjukkan petunjuk yang baik . saya yakin dia adalah jodoh saya .tetapi adakalanya sy berasa kurg yakin dia adalah jodoh sya kerana sgt mustahil utk kami bersatu . adakah perasaan merindu yg smkin kuat itu satu petanda atau sekadar emosi ?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Wa'alaikumussalam.. Cuba elakkan dari berhubung dengan bf.. Bagi elakkan kekeliruan keputusan istikharah.. takut, disebabkan terlalu memikirkannya yang menyebabkan sis terkeliru..

teruskan istikharah.. solat dan cara ni.. dan jgn lupa tanda ayat keberapa dan surah apa yang sis dapat mengikut rujukan mushaf al quran..

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt

Terima kasih sis ats pndpt tu . slps istikarah sy telah membaca surah al-araf ayat 126 yg di mulai dgn huruf Wau ..yg mna ayt ni membawa maksud lebih kepada patience in trials, hardship or adversity ,etc . adakah ia satu petanda yang bagus .

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous InsyaaAllah petanda yang baik.. Cuma perlu banyak bersabar.. Kalau boleh, dan ade rezeki lebih, cuba perbanyakkan sedekah.. InsyaaAllah Allah akan bantu permudahkan urusan kita..

Teruskan usaha.. :) Saya faham situasi sis, sebab saya sendiri pernah alami situasi sebegitu, cuma sedikit berbeza sahaja.. ^_^ Allah sebaik-baik perancang..

khayla arissa said...

Salam, saya minta petunjuk jika saya perlu pertahankan rumah tangga saya dari bercerai dan terus berdoa supaya suami pulang ke pangkal jalan dan saya menerima nya semula. Keputusanya ialah ayat YA.. yang jauh lagi dekat, jika jual beli untung dpt harta.. apakah maksud nya?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@khayla arissa Wa'alaikumussalam.. insyaaAllah.. banyakkan bersabar, dan sedekah dengan niat agar disatukan semua dan tiada perkara yg buruk akan berlaku.. sedekah ni bagus.. kdg dpt ubah takdir yg boleh diubah.. contoh Allah tetapkan kite eksiden sat lagi.. dengan sedekah, eksiden tu tak jd.. :)

teruskan istikharah.. klo boleh tanda kan sekali surahnya dan ayat ke berapa..

Anonymous said...

assalamualaikum wbt sis

semenjak bf saya bertunang dgn pilihan kluarganya 4 bulan yang lalu kami langsung putus hubangan .semenjak itu saya trus istikarah n disertai dgn cara ini . smua mnunjukkan petanda yg baik . seminggu yg lalu bf saya menghubungi saya dan sehingga kini . adakah ini mnunjukkan dia adalah jodoh istikarah sya?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous wa'alaikumussalam.. Allah lebih mengetahui.. insyaaAllah.. minta pihak lelaki juga solat istikharah dan hajat.. gunakan cara ni.. banyakkan bersedekah.. atas niat agar disatukan semula.. jgn give.. mungkin ada petanda yg baik.. yg paling penting.. berserah pada Allah.. biar Allah tentukan jalannya..




Anonymous said...

Assalamualaikum wbt sis
Saya mpunyai mslh yg serupa dgn @anonymous. Sblum bf saya d tunangkn dgn plihn Kluarga nya kmi jrg Sgt bhubung. Ini ats pmintaan bf sya agar jarak kan hbgn kmi krna dia berasa serba slh thdp saya. Smjk itu saya tlh melakukan istikarah n cara ini skali . Slps bf saya btunang dia kmbali mhubungi saya semula shingga ke hari ini. Dia sdri tak tau knp dia msh mhubungi saya sdgkn dia kini mjdi tunangan org .saya yakin dia msih sygkn saya . Adakah saya berdosa menjalinkan hbgn dgn tunang org ? Bila saya melakukan istikarah n cara ini skali smua mnunujukkan petanda yg baik .hati saya adakalanya yakin dia adalah jodoh saya dan adakalanya saya berasa ragu2. Ap yg perlu saya lakukan sis .tiap ari saya bdoa supaya dia d jodoh kan dgn saya .

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous wa'alaikumussalam.. alhamdulillah.. mungkin ade sesuatu yg Allah nk tunjukkan.. tapi, sebaiknya jgn letak harapan terlalu tinggi.. khuatir nanti kecewa.. huhu.. maaf ya.. cuba perbanyakkan sedekah dengan niat agar hubungan dapat disatukan kembali..mungkin, perpisahan sementara ni, adalah berhikmah supaya masing2, mendekatkan diri pada Allah..

Janji Allah dalam quran.. "sapa yg jaga Hak Aku, Aku akan jaga Haknya"

jika kita jadikan Allah sebagai king of heart kita.. Allah akan perdekatkan prince charming dlm hidup kita.. kalau kita bantu permudahkan urusan org lain.. Allah akan permudahkan urusan kita..

kalau ade sahabat, yg dlm kesusahan.. dan kebetulan kita pun tgh susah.. kita utamakan kawan kita.. byk sgt gajarannya.. masyaaAllah..

kalau nak sembang2 dengan saya.. lg mudah di whatsapp.. insyaaAllah.. ni nombor saya.. +60134124648

Anonymous said...

assalamualaikum sis...salam ramadan :-)

saya nak mnta pendapat sis...

saya dan bf skg dh x berhubung memandangkan dia dah nak kawin dgn pilihan familynya. sejak saya istikarah dgn cara ini sekali bf saya kembali menghubungi saya sehingga kini ,tetapi kami x seperti dulu lagi . tiap ari hnya sepatah dua kata dpt di ucapkan . bila melakukan dgn cara yg seperti sis syorkan itu saya mendapat petanda yg baik ..adakah dia itu jodoh saya? wlpun layanannya dgn saya x seperti dulu .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...