SUAMI YANG BAIK, SUAMI PILIHAN

Apa yang sebaiknya dipertimbangkan ketika memilih suami..?





KUAT AGAMANYA

Biar sibuk sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah laki-laki yang taat pada agamanya. Rasulullah menerima pinangan Sayyidina Ali buat puterinya Sayyidatina Fatimah. disebabkan ketaqwaannya yang tinggi biar pun dia pemuda paling miskin. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara iman.



BAIK AKHLAKNYA

Ketegasannya nyata tetapi dia lembut. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada orang tua. Mudah diajak bicara. Tidak terlalu berahsia.




TEGAS MEMPERTAHANKAN HARGA DIRI

Pernahkah dia mendatangi tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan harga dirinya sebagai seorang Muslim..? Amanahkah ia dalam menjaga kehormatan seorang wanita..?



AMANAH

Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja dan menyalahgunakan kepercayaan, bila berjanji tidak ditepati, lupakan saja.



PEMURAH

Dermawan tetapi tidak boros. Dia bukanlah seorang yang kedekut tapi cermat dan tahu bagaimana menggunakan wang dan hartanya secara bijaksana. Dia memilih secara tulus dengan yang berhak.




TIDAK MELIARKAN MATANYA

Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai, kerana sebaik-baiknya laki-laki adalah yang mampu menjaga pandangannya.



TERBATAS PERGAULAN

Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas. 





TEMAN PERGAULANNYA

Teman-teman pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.



BERTANGGUNGJAWAB DAN SETIA

Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan keluarganya. Jika ibu bapanya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tidak bertanggungjawab. Setia mengarungi bahtera hidup bersama walau susah ataupun senang.



PANCARAN WAJAHNYA TENANG

Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang-kadang terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.



Subhanallah.. 

Berbahagialah seorang isteri yang mndapatkan suami seperti itu..

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...