HUKUM BERCINTA

Soalan

Ustaz nak tanya sikit ni..saya ada dengar ustaz-ustaz yang mengajar kat masjid katanya becinta itu haram hukumnya. soalan saya, betulkah haram hukumnya bercinta sebelum berkahwin walaupun batas-batasnya telah dijaga..dan andai kata betul patutkah seseorang itu memutuskan hubungan percintaannya dan memulakan kehidupan masing-masing jika mereka telah mengetahui akan haram hukumnya bercinta sebelum kahwin.



Jawapan

Bercinta yang diharamkan tu ialah seperti yang berlaku dewasa ini iaitu antara si lelaki dan si perempuan saling berbual, bertemu, keluar atau makan bersama. 


Apakah yang dimaksudkan pula bercinta tapi menjaga batas-batasnya..?


 Batas apa yang dijaga..?


Kalau yang dimaksudkan dengan batas itu ialah mengikut garis panduan agama maka tidaklah salah tetapi tidak pula dinamakan bercinta.. Itu hanya disebut sebagai saling mengenali. Dalam Islam, tidak salah menegenali seorang perempuan dengan tujuan untuk dijadikan isteri. Tetapi, tidaklah sampai keluar bersama tanpa mahram, bercakap perkara2 yang disukai oleh nafsu.



Tetapi kalau maksud menjaga batas tu ialah tidak tidur bersama hanya berjalan atau sekali sekala makan bersama maka itu bukan menjaga batas agama bahkan inilah bercinta yang diharamkan. Bagi yang terlanjur sudah terlibat dengan bercinta ini tidaklah mesti memutuskan hubungan tetapi jika jujur menjadi keutamaan maka berkahwinlah sebagaimana anjuran Nabi SAW.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...