JEREBU HATI

Jerebu di sebut Ad-Dukhan.. Macam hati yang diselaputi jerebu.. Pandangan ke akhirat kelabu.. Suluh dengan lampu kereta pun pandangannya terhad.. Begitulah juga dengan jerebu / hijab.. Hutan terbakar akan menghasilkan asap jerebu.. Begitu juga dengan maksiat, ia menyebabkan hati berjerebu dari petunjuk akibat dari lalai dengan dunia. Nikmat dunia ni memang rasa sedap terutama bila nampak duit, wanita, makanan dan harta..


Jalan ke akhirat sukar kelihatan kerana pandangan terhijab akibat jerebu dunia.. Jerebu keduniaan sukar dicuci bila sudah melekat di hati melainkan dibedah dengan iman dan taqwa. Iman pula bukan datang sendiri.. Perlu dicari.. Bila dah dapat iman, barulah datang taqwa. Rasa manis iman dan taqwa tak terbanding dengan lazatnya nikmat dunia yang sementara ini.. Manisnya iman dapat mengenal Pencipta Dunia ini manakala manisnya dunia menjauhkan pengejarnya dari Al-Khalik iaitu tuan punya dunia ini.


Manusia sanggup korbankan hartanya, auratnya, akhlaknya, halal haramnya demi dunia (wang ringgit) seolah-olah tidak menjadi kesalahan di sisi agama. Terlupa sekejap agaknya dengan agama pabila berhadapan dengan umpanan $$$ dan £££.. Ghairah mencengkam jiwa dan nafsu.


Carilah harta dunia tapi janganlah sampai tergadai akhirat kerana dunia ni harta yang PASTI DITINGGALKAN walau banyak mana sekali pun.. Manakala, akhirat itu adalah negeri yang kekal abadi.. Jadi, nak bawa apa ke sana..?


Harta akhirat bukan berbentuk fizikal tetapi amal soleh, zikrullah, sedekah, berbuat baik, taat pada Allah dan RasulNya.. Buktinya lihat orang mati, apa yang dia bawa..? Harta dunianya hanyalah KAIN KAFAN.. Kalau ada sedekah, amal soleh, kebajikan bawalah sekali.. Inilah harta sebagai BEKALAN ke akhirat. Jangan jadi miskin dan fakir di sana nanti kalau tidak menyediakan amalan di dunia ini.


Timbanglah dengan neraca AKAL dan SYARAK.. Pernahkah kita merasa GHAIRAH untuk mencari bekalan akhirat seperti mana kita mencari wang siang dan malam, pagi dan petang, berhujan berpanas ke sana ke mari..?


Kita mengejar harta dunia sebab kita nampak dengan mata kepala sedangkan harta akhirat kita tak nampak sebab JEREBU hati. Harta akhirat hanya boleh dilihat dengan pandangan 'mata hati' ('ainul basyirah) yang terbuka oleh amal soleh dan kurnia Allah.. Kejar dunia bukan amal soleh kerana sifat dunia itu 'ghurur' yakni tipu daya. Orang soleh / solehah bukan mereka tak boleh kejar dunia macam ahli dunia, tapi mereka nampak tiap-tiap orang yang hidup itu PASTI AKAN MATI.. Jadi tak ada gunanya berhempas pulas memperhambakan diri siang malam pada dunia (benda yang tak berfaedah) yang akan ditinggalkan buat selama-lamanya itu..!


Justeru, orang-orang yang soleh dan solehah beriman pada HARI AKHIRAT.. Mereka ikut Rasulullah SAW kerana setiap kalam Nabi SAW itu benar.. Macam para sahabat, para alim ulama dan para ahli akhirat, kerana mereka-mereka di atas itu adalah para "HABIBULLAH" yakni kekasih Allah. Mereka juga hidup di dunia tapi mengambil dunia bukan dengan kerakusan nafsu syahwat sebaliknya mengawal dan mengendali nafsu dan harta dengan agama (iman). Ahli dunia (sengaja) membiarkan diri mereka menjadi tunggangan nafsu dan syahwat bukan menunggangnya..!


Tanda manusia itu TEWAS dengan dunia bila akhirat itu dilihatnya seperti TIADA atau HILANG dari hatinya. Ya, mungkin ada.. Tapi, sedikit sangat seperti sedikitnya IMAN yang ada di hati berbanding dengan syahwatnya kepada dunia yang sangat kuat menggelegak seperti air mendidih atau seperti laut yang bergelora.. Zikirnya siang malam adalah dunia hinggakan solat entah ke mana, aurat dah tak terjaga lagi, apatah lagi akhlak.. Itulah KESAN dunia yang mengasyikkan kalau kita leka dan lalai..


Tutur kata hanyalah bahasa dunia kerana terasa indahnya pada nafsu yang bergelora.. Bahasa akhirat rasanya tak sesuai dituturkan di majlis (dunia) ini.. Malu..! Nanti pulang rumah kita buatlah.. Tak apa lah kalau rasa tak mati.. Sebab itu Nabi pesan ingatkan mati (sehari 27 kali) supaya tak lalai dengan akhirat walaupun sibuk dengan urusan dunia. Ambillah dunia dengan 'tangan' kesyukuran.. Jadikanlah dunia jambatan untuk akhirat.


Semoga jerebu di Malaysia dan di hati kita (pada dunia) akan segera berakhir.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...