BERHALA HATI

Sifat yang dituntut Allah SWT kepada makhluk yang bernama manusia atau insan (pelupa) adalah sifat mahmudah.. Sifat mazmumah itu sifat yang tidak dituntut malah sifat itu membawa kesyirikkan khofi.. Iaitu yang halus tanpa sedar, hati telah mensyirikkan Allah. Sifat mahmudah itu membawa hati merendah diri. Sombong, riak, takbur, ego, berbangga diri, semua itu sifat mazmumah. Sifat mahmudah pula berlawanan darinya.. Contohnya merendah diri, baik hati, tawadhu' dan segala sifat baik yang lain.


Selalu Sang Salik bercerita tentang berhala hati.. Inilah antara berhala hati yang dimaksudkan iaitu sifat mazmumah.. Ada ilmu menyangka diri pandai. Ada kelebihan, merasa diri lebih dari yang lain.. Sebab tu ada nafi. Supaya ingat itu milik Allah SWT. Itulah penyakit hati. Bila ada berhala dalam hati, orang tegur dia akan melenting.. Kena palu dengan zikrullah. InsyaAllah, dia merunduk.. Tapi, si syaitan pula akan ambil alih.. Campak amarah dan sebagainya. Itulah yang dikatakan peperangan dalam diri kalau ingin menundukkan nafsu.


Penyakit hati ini selalu terjadi. Kadang-kadang, tanpa sedar.. Selalu la nafi dan memperhalusi sifat.. Sama-sama la kita berperang dengannya.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...