MUHASABAH DIRI

Ustaz menepis alasan tak nak solat :


Ustaz saya tak boleh kena air.. 
TAYAMUM..!!!


Ustaz saya tak boleh berdiri.. 
DUDUK..!!!


Ustaz kaki saya tak boleh lipat.. 
Duduk atas kerusi..!!!


Ustaz tak boleh duduk atas kerusi, ada bisul.. 
BARING dan gunakan mulut


Ustaz tak boleh gerakkan mulut.. 
Solat dengan SYARAT iaitu guna MATA..!!!


Guna mata pun tak boleh ustaz.. 
Solat guna HATI..!!!


Kalau masih tak boleh guna hati.. 
BUNGKUS bawa ke KUBUR..!!



Ustaz, saya kata, ada di sini kaya seperti Nabi Sulaiman..? 


Bagaimana kekayaannya..? Seluruh 1 hektar tanah keseluruhannyai binaannya daripada emas.. Ada di sini perkarangan rumahnya keseluruhannya emas..? Kalau dulu ada orang kaya sekurang-kurangnya giginya saja diletak emas..



Ustaz, saya miskin.. 


Ada di sini kalah miskinnya NABI ISA..? Bagaimana miskinnya NABI ISA..? Dua saja hartanya di dunia ini iaitu sikat rambut dan pakaian yang melekat pada dirinya..



Ustaz, saya berpangkat.. 


Ada di sini kalah pangkatnya Nabi Muhammad..? Bagaimana pangkatnya Nabi Muhammad..? Baginda adalah ketua negara bagi beberapa negara pada zaman sekarang ketua negara hanya memerintah 1 negara..



Ustaz, saya sakit ustaz.. 


Ada di sini kalah sakitnya Nabi Ayub..? Bagaimana sakitnya Nabi Ayub..? Seluruh badannya di makan ulat namun baginda berdoa,

"Ya Allah, janganlah Kau biarkan ulat-ulat ini memakan hati dan mulutku.. Andai kata ulat ini makan hati dan mulutku siapa lagi yang akan mengingatMu.. Sapa lagi yang akan menyebutMu.."


Ustaz, saya kacak ustaz.. 


Ada di sini kalah kacaknya Nabi Yusuf..? Bagaimana kacaknya Nabi Yusuf..? Allah menciptakan kekacakkan itu 100.. 65 itu sudah diambil oleh NABI YUSUF.. Jadi baki tinggal 35.. 34 dibahagikan antara nabi-nabi yang lain.. Jadi sekarang tinggal 1.. Yang 1 inilah dikongsikan kepada seluruh umat manusia.. Tapi, yang 1 ini pun sudah ada yang luar biasa kekacakkannya tapi tetap ada yang malas solat.. 


Renung-renungkanlah dan selamat beramal.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...