ADAB PEMAKAIAN MENUTUP AURAT BAGI LELAKI DAN WANITA

ADAB PEMAKAIAN MENUTUP AURAT BAGI LELAKI 
  1. Tidak terlalu nipis dan ketat sehingga menampakkan bentuk aurat.
  2. Aurat bagi lelaki adalah dari pusat hingga lutut.
  3. Pakaian tidak menyerupai wanita.


Aurat lelaki dengan individu bukan Islam sama seperti aurat lelaki dengan wanita yang bukan mahram (yang dihalalkan bernikah) juga sebab tidak mahu timbul fitnah dalam hal agama Islam dalam kalangan bukan beragama Islam.




ADAB PEMAKAIAN MENUTUP AURAT WANITA
  1. Menampakkan muka sahaja.
  2. Melabuhkan tudung menutupi dada.
  3. Menutupi hingga pergelangan tangan.
  4. Pakaian tebal, longgar dan tidak menyerupai lelaki.
  5. Memakai stokin.


Aurat wanita seluruh anggota selain daripada muka dan tapak tangan. Jika terlalu cantik wajahnya sehingga menimbulkan bermacam-macam fitnah maka sebaiknya wanita itu memakai hijab / burqa dan sebagainya. Aurat wanita Islam dengan wanita bukan Islam sama aurat seperti lelaki yang bukan mahramnya (dihalalkan bernikah denganya) kerana tidak mahu timbul fitnah dalam hal agama Islam dalam kalangan bukan beragama Islam.


Aurat merupakan perkara yang wajib dalam Islam kerana tanpa menutupi aurat seolah-olah kita telah mencalarkan nama baik agama Islam dalam diam-diam kita menghina agama Islam. Jika tidak tutup aurat maka ibadah pun tidak sah seperti solat 5 waktu.


Lelaki dan wanita yang menutup aurat maka jodohnya dikategorikan insan-insan yang terbaik dan dalam kalangan insan yang boleh membimbing ke arah kebaikan dunia dan akhirat.


Dunia akhir zaman ini, bermacam-macam fesyen dikeluarkan di pasaran yang bercanggah dengan agama Islam dan menjadi satu trend yang diikuti. Ada yang mahu popular tanpa menyedari bahawa dia itu agama Islam. Di mata manusia sehingga memakai pakaian yang dia sendiri tidak sedar dia gama Islam. Manusia yang tidak menutup aurat maka seksaan akhirat menanti anda dengan berbagai seksaan menanti.
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

1 comment:

Unknown Unknown said...

Assalamualaikum,,,

terima kasih yer...
saya nak copy paste

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...