ALLAH ALLAH ALLAH

"Aslih nafsak, wad'u ghairak"

"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri ; padahal kamu semua membaca Kitab ALLAH, tidakkah kamu berakal..?"

(Al-Baqarah : 44)

"Wahai orang-orang yang beriman..! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya..! Amat besar kebenciannya di sisi ALLAH – Kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya"

(As-Saf : 2-3)


Dari Abu Zaid Usamah bin Zaid bin Harithah RA berkata, saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, dibawa seorang lelaki pada hari kiamat lalu dicampakkan ke dalam api neraka sehingga terburai usus-usus perutnya, lalu dia berpusing-pusing di dalamnya umpama seekor himar (keldai) yang sedang berpusing di batu kisarannya. Penghuni neraka mengerumuninya seraya bertanya,

"Hai si fulan..! Apa yang telah terjadi kepada kamu, bukankah dahulu kamu yang menyuruh kami supaya berbuat kebaikan dan melarang kami daripada melakukan kemungkaran..?"


Lelaki itu menjawab,

"Sungguh aku menyuruh kamu berbuat kebaikan tetapi aku sendiri tidak mengamalkannya, dan sungguh aku melarang kamu daripada kemungkaran tetapi aku sendiri melakukannya"

(HR Bukhari dan Muslim)

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...