CARA MENUJUNYA SEDANGKAN ALLAH TIDAK BERTEMPAT

Bagaimanakah ada jalan menujuNya sedang Dia tidak bertempat..? Iaitu atas amal kepadaNya dan tujuan kekal padaNya tidak pada yang lain.. Manusia dan keliling itu adalah hijab yang mengambil tempatNya, jika kita terlupa padaNya dengan dalil,

"Sesaat kamu lupa aku, sesaat aku lupa kamu"

JalanNya atas amal dan ingat (zikir) padaNya setiap saat.. Bila bicara adab padaNya, kita 'jaga' Allah, Allah jaga kita.. Dimaksudkan 'jaga' itu adalah jaga adab pada Dia.. Contoh, "Minggu depan aku nak pergi KL.." Nampak tidak salah pada pernyataan itu.. Tapi tidak beradab pada Allah SWT.. Adakah dia tuhan sehingga boleh kata minggu depan nak ke KL..? Adakah dia tahu esok lusa dia sihat..? Adakah dia tahu minggu depan ada halangan atau tak..?


Cara yang lebih beradab,


"InsyaAllah, jika diizinkan Allah Taala, minggu depan aku ke KL.." 



Contoh kedua,


"Tolong pergi buat air" 


Air tu Allah dah buat.. Ayat sepatutnya, 


"Boleh bancuhkan air teh"



Atau lebih beradab pada Allah lagi, 


"Atas kudrat yang Allah berikan, boleh bancuhkan saya teh..?"


Itulah orang-orang terdahulu, bahasa mereka sungguh berseni.. Dia Dzat tidak bertempat.. Jalan kepadaNya bukan seperti jalan kita pergi ke kedai atau pergi ke masjid.. Jalan kita padaNya adalah sentiasa ingat padaNya.. Sentiasa istiqomah atas amal kita dengan niat kita untuk mencapaiNya (MengenalNya - MakrifatNya)

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...