USLUB DAKWAH

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. InsyaAllah setelah sekian lama saya tidak bersyarah di blog usang ni, sayang akan mulakan lembaran tahun ini dengan topik USLUB DAKWAH.. Uslub dakwah..


Apa itu uslub..? 


Uslub ialah pendekatan.. Jadi, maksud uslub dakwah adalah, pendekatan dalam dakwah..


Kita ni khalifah yang bersyahadahkan 2 kalimah syahadah.. Jadi, bagi insan yang mengucapkan 2 kalimah syahadah, maka wajib ke atasnya berdakwah di jalan Allah.. Wajib ke atasnya untuk mencegah kemungkaran..

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."

(An-Nahl : 125)


Ayat quran di atas ni jelas mengatakan, bantahlah mereka dengan cara yang baik.. Jadi, jika ada kawan-kawan kita yg berbuat kemungkaran dan sebagainya, kita perlu cegah dengan cara yang baik.. Sebab apa..? Sebab akhlak.. Akhlak sangat penting dalam penyampaian ilmu (berdakwah).. Bila adab tiada, rosak semua.. Sebab itulah, Imam Nawawi, waktu menuntut ilmu dulu selama 10 tahun.. Tapi, 7 tahun hanya belajar adab.. Dan baki 3 tahun itu, barulah menuntut ilmu..


Okay, berbalik pada uslub dakwah.. Langkah pertama dalam berdakwah :-


1. KENALI MAD'U

Mad'u ialah golongan yang ingin didakwahkan.. Jika saya nak tegur awak, jadi awaklah mad'u saya.. Okay, sebaiknya kenal lah dulu latar belakang mad'u tu.. Latar belakang seperti fahaman agama, keluarga yang macam mana, adakah memang mengikut hukum atau pun tidak.. Sebab apa saya cakap, kenali mad'u..? Sebab, kita semua ni, tuahnya berbeza.. Ada orang dibesarkan dalam sebuah keluarga yang jahil agama, ada orang dibesarkan dalam sebuah keluarga yang tahu basic agama, ade setengah orang, memang dari golongan keluarga yang alim.. Jadi, jika kita berkefahaman agama, lepas tu nak tegur golongan yang kurang arif agama, agak-agak, penyampaian tu sampai tak..? Mad'u kita faham tak apa yang kita cuba beritahu..? Mestilah tak kan.. Jadi, kenali dia dahulu..




2. RAPATI MAD'U

Next, rapat dengan dia.. Jadikan dia kawan kita.. Tanya masalah dia.. Kenapa dia buat sekian-sekian.. Setiap manusia yang buat salah, mesti ada puncanya.. Ada sebab dia buat begitu dan bukan saja-saje dia buat.. Kadang-kandang, faktor pengaruh sekeliling, keluarga yang tak ambil berat pun perlu diambil kira.. So, rapatilah mad'u kita, jadikan dia kawan kita.. Pastu baru tarik..




3. BERADAB KETIKA MENEGUR

Bila dah lepas 2 steps atas tu, boleh dah tegur.. Tegur tu beradab dan sopan.. Tak kasar.. Tak mengaibkan.. Tegurlah secara personal.. Bukan secara public yang mana orang lain boleh nampak, dan saksikan drama dakwah kita.. Ni sedikit sebanyak menjatuhkan air muka dia dan air muka kita.. Sebab apa..? Sebab kita tunjukkan kelemahan kita yang kurang ilmu dalam basic berdakwah kepada umum.. Pastu, gunakanlah ayat yang sopan.. Tak kasar, nasihat elok-elok.. Kita berdakwah sebab dan tegur, sebab nak sentuh hati dia agar dia berubah.. Bukan untuk menyakiti.. Jadi, tahu kan nak buat macam mana..? :)




4. KALAU DIA TAK IKUT..?

Kadang-kadang, ni lah cabaran besar kita.. Kita dah tegur, pastu, mad'u tak ikut.. Ok, ingat ya.. Kita hanya mampu menegur dan memesan serta menasihati.. Terkesan di hati dia atau terkesan untuk dia berubah atau pun tak, tu dah berada di luar konteks kita.. Taufiq dan hidayah, bukan pendakwah yang bagi.. Tapi, Allah.. Namun, bila dia marah kita tegur dia ke apa ke, jangan la kite terus give up.. Silap kita banyak di sini.. Dah tegur sekali, dah stop.. Sebaiknya berterusan.. Tapi, jangan push sangat.. Nanti, dia akan marah dan benci.. Bila dah benci, hati pon keras.. Kesannya, nak dengar nasihat dari orang lain pun tak.. Kita keep update la hal mad'u kite.. 2 minggu sekali ke.. Jangan tiap-tiap hari.. Jarang-jarang.. Supaya dia tak rasa dakwah dan uslub kita ni harsh dan terlalu menekan..

"Hai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan pembawa kabar gemgira dan pemberi peringatan"

(Al-Ahzab : 45)




5. DOAKAN DIA

Jangan lupa doakan dia.. Doakan semua orang.. Selalulah minta taufiq dan hidayahNya.. Walaupun kita dah pernah dapat.. Rebutlah.. Habib Ali kata, kalau nak minta sesuatu dari Allah, mintalah yang besar-besar.. Tak salah.. Dan, niatkanlah dalam hati, supaya Allah pimpin hati kita.. Agar tak futur, tak hangat-hangat tahi ayam, berdakwah sekerat jalan, tak keluar dari landasan adab dan akhlak..

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...