FB, RAMAINYA ANAK DARA YANG PERASAN CUTE

Dok pusing-pusing dekat wall kawan dekat pesbuk tu, tetiba terjumpa satu note ni.. Sentap jugak.. Ya lah, Maknanya terasa juga sedikit sebanyak.. Mempergunakan sesuatu dengan baik.. Walau sebenarnya dalam diri ni geli tu pun terselit juga kesukaan tu kan.. HAHA =.='

Klik.. Klik.. Klik..

Klikan mouse pada button-button yang terdapat dalam FB.. Dunia hari ini agak mudah untuk mengenal manusia seluruh dunia.. Hanya melayari FB.. Dalam sehari kita mampu mengumpul ratusan kawan baru dan menyampaikan isi hati kepada ratusan orang (mengikut bilangan friend masing-masing)..

Cuma, saya mula rasa ingin muntah apabila melihat anak-anak gadis kita yang :

  • Tidak menutup aurat, atau menutup aurat sebahagian sahaja, atau hanya menutup (tapi ketat)
  • Bergaya dengan gaya yang kurang sopan, ada juga yang membuat isyarat lucah.. saja nak tunjuk sosial..
  • Perasan kiut.. rasa diri begitu anggun.. perasan muka macam korea.. sambil berkata dalam hati "Oh, comelnya aku.." Uwekk..

Entahlah.. Mana pergi kehormatan mereka sebagai seorang "anak dara". Kalau nak berfacebook pun, agak-agakla sikit..

Pastu, mulalah kata "jangan jaga tepi kain orang", "Ini peribadi saya.. You apa sebokk", "I tahu apa yang I buat..", "Ni facebook I, kalau tak suka boleh blah.."

Manis tak ayat anak dara kalau macam ni..? Bukan sekadar tak manis, bahkan meloyakan tekak.. Kalau bising lagi, boleh muntah..

Ada juga yang kata "U tu laki.. Mana tau hati perempuan.." Huh, anak dara juga perlu faham yang ramai lelaki dok meluat tengak gaya diorang yang tegedik-gedik dalam FB tu..

Apa yang saya luahkan secara santai di atas adalah serba-serbi suara hati yang belum terluah.. Saya cuma ingin mengingatkan kepada para wanita supaya menjaga kehormatan mereka.. Ramai yang ingin menonjolkan diri mereka di dalam FB dan suka "mengutip" kawan-kawan sebanyak mungkin..

Pernah saya bertanya kepada seorang adik, yang masih bersekolah menengah.. "Apa hobi kamu..?" Dia menjawab "Berkawan.. Cari kawan.. Kawan seramai mungkin.." Erm.. Dalam hati saya dapat mengagak, pastinya dia adalah peminat FB..

Ya, sifat ingin berkawan itu memang baik, tetapi ia menjadi buruk apabila "main hentam je pilih kawan.." Kadangkala, kita asyik sibuk dengan FB mencari kawan, bertegur sapa, mengutuk orang dan sebagainya di dalam FB, tetapi adik beradik kita.. Hubungan agak dingin..

Apatah lagi family..

Kita agak dingin dengan keluarga kita kerana kita lebih suka berkawan, mencari kawan dan mengumpulkan kawan sebanyak mungkin.. Kenapa kita tidak "berkawan" dengan keluarga kita..?

Kalau anda ingin mencari kawan sekalipun, pilihlah dengan siapa anda berkawan.. Saya yakin, apabila seseorang tersebut secara "tiba-tiba" ingin berkawan dengan anda, sudah pasti ada udang di sebalik batu atau mee.. Kenapa dia pilih anda..?

Lalu, anda pun menjawab di dalam hati "Ish, ada orang nak kat saya la.. Huhuhu, bestnya.."

Kemudian, anda akan meletakkan @ menukar gambar anda dengan gambar yang lebih cun, dan menarik.. Ada iras-iras Korea lah kononnya.. Kenapa ya..? Selain Barat, Korea juga sedang hebat menjajah pemikiran..! Ini kerana dunia hari ini sedar bahawa menjajah pemikiran jauh lebih menguntungkan daripada melakukan penjajahan..

Kawan oh kawan..

Sebagai anak dara, cuba anda fikirkan.. Anda sangat berminat mengumpul setem.. Album yang dibeli dirasakan paling cantik di dunia.. Di dalam hatinya berkata "album aku la paling lawa.."

Lalu anda pun pergi ke pejabat pos dan bertanya "Pak Cik, saya nak beli setem.. Lantak la setem apa yang ada.. saya ada RM 20.."

Pak Cik pun bertanya "Setem yang ada di sini, biasa-biasa je.."

Anda menjawab "Lantak lah.. Saya minat kumpul setem.. Jadi saya akan kumpul sebanyak mungkin..

Anda terlupa album anda bukan besar sangat macam pejabat pos..

Erm, contoh ini agak lembut.. Saya gunakan contoh yang kedua pula..

Anda sangat meminati serangga.. Lalu anda pergi ke taman bunga untuk menangkap serangga..

Apa yang peliknya, anda "membalun" semua serangga yang ada di situ.. Anda tangkap sebanyak mungkin serangga yang ada.. Antaranya lalat, langau, rama-rama, kelkatu, kumbang, lebah, tebuan, semut api, semut hitam, anai-anai dan segala mak nenek serangga yang ada di situ.. =.='

Apabila orang bertanya kehairanan.. "Kenapa tangkap semua serangga ni..? Lalat pun nak tangkap juga..?"

Anda menjawab "Saya memang meminati serangga, jadi saya akan tangkap sebanyak mungkin untuk diletakkan dalam sangkar saya.. "

Cuba fikirkan nasib anda dan FB anda pada masa depan.. Cuba jadikan FB anda bermanfaat dan boleh membuahkan hasil..



p/s : Dipetik dari Ibnu Ir Fadzil

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...